Jokainen ravintoloitsija haluaa luoda ensivaikutelman, jossa asiakas ostaa paikan ensimmäisen kolmen sekunnin aikana omakseen. Samassa hetkessä hän tekee päätöksen, tuleeko käymään ravintolassa uudelleen ja suositteleeko sitä muille. Vuodesta 2005 olemme päässeet Murealla mukaan rakentamaan fiilistä satoihin erilaisiin ravintoloihin. Liikeideoita on ollut laidasta laitaan yksityisistä kahviloista ketjuravintoloihin ja erilaisiin klubeihin. Tästä artikkelista pääset lukemaan kolme erilaista vinkkiä ravintolan fiiliksen rakentamiseen!

1.   Tilan historia

Fiiliksen luomisen kannalta esimerkiksi tilan sijainnilla ei ole läheskään niin paljon merkitystä kuin tilan menneisyydellä, vaikka sijainti onkin yleensä tärkein ominaisuus itse liiketoiminnalle. Millainen tila on ihmisten mielestä? Onko tilassa aiemmin tapahtunut jotakin muuta toimintaa, millaisia asioita? Onko historiaa mahdollista hyödyntää ravintolassa jollain lailla?

Tilan historiasta on mahdollista ammentaa fiilistä ja tarinaa ravintolaan. Esimerkiksi budapestilainen ravintola Alcatraz, joka toimii entisen vankilan tiloissa. Selleistä on tehty looseja ja ne ovat täynnä upeita yksityiskohtia. Tällainen ravintola jää varmasti mieleen ja herättää tunteita. Näin raflaavaa tarinaa on harvoin taustalla, eikä tarvitsekaan olla – jos tila on asiakkaiden mielikuvissa tietynlainen, helpointa liikeidean kannalta on vain muokata tätä ideaa. Mielikuvan muuttaminen toisenlaiseksi vaatii paljon enemmän.  

2.   Layout ja toiminnallisuus

Erityisesti ammattitaitoa vaativa osuus ravintolan suunnittelussa on suunnitella layout, jolla taataan ostamisen ja olemisen helppous. Esimerkkinä lounasravintola, jossa oleellista on se, kuinka helposti ruoan saa ja miten helposti syöminen onnistuu. Myös henkilökunta on huomioitava ravintolan suunnittelussa, jotta heidän työskentelynsä olisi mahdollisimman sujuvaa ja turvallista.

3.   Sisustus

Ravintolasuunnittelu mielletään usein pelkästään sisustamiseksi, vaikka todellisuudessa sisustaminen on vain yksi osa kokonaisuutta. Suunnitteluun sisältyy tyypillisesti sekä kalusteiden, materiaalien ja valaistuksen suunnittelu. Nämä kaikki tuovat ravintolalle ulkoasun eli sen, miltä tila visuaalisesti näyttää ja tuntuu. Tärkeää on löytää oikeanlainen kumppani, joka osaa tehdä juuri oikeantyylisen ravintolan.

Sisustuksessa kannattaa myös miettiä tapaa erottua. On väärin ajatella, että välkkyvät loisteputkivalot tai kulahtaneet sohvat eivät olisi asioita, joista dining-ravintola halutaan muistettavan. Hyvä sisustusarkkitehti osaa rakentaa ekologisen ja industrialhenkisen ravintolan nimenomaan välkkyvillä valoilla ja ”kulahtaneen” näköisillä sohvilla. Käytetyn ja vanhan näköinen ei suinkaan tarkoita sitä, etteikö se olisi toimiva ja luotettava.

Ravintolan fiilis on monen tekijän summa. Yksittäisistä osa-alueista muodostuu kokonaisuus, josta tulisi pyrkiä luomaan mahdollisimman viihtyisä sekä asiakkaille että henkilöstölle. Fiilikseen ja sen suunnitteluun on kuitenkin hyvä nähdä vaivaa, sillä se mahdollistaa liiketoiminnan erottautumisen ja kilpailuedun kasvattamisen.

Haluatko lisätietoja?

Mikäli haluat tietää aiheesta lisää, käythän lataamassa oppaamme Opas ravintolan suunnitteluun: 10 vinkkiä ravintolan fiiliksen suunnitteluun, josta löydät lisää konkreettisia vinkkejä ravintolan suunnittelun tueksi. Saat oppaasta myös neuvoja, mistä ravintolan suunnittelussa kannattaa lähteä liikkeelle. Lataa maksuton opas tästä.