Syitä ravintolan uusimiselle on laidasta laitaan – tavoitteena voi olla esimerkiksi asiakaspaikkojen lisääminen, uusien asiakkaiden houkuttelu, omannäköisen ravintolan toteuttaminen, liikeidean muutos tai trendien perässä pysyminen. Erityisesti suurissa kaupungeissa ravintolat muuttuvat usein, sillä kilpailussa mukana pysyminen vaatii reagointia trendien muutoksiin. Varsinkin iltaravintolat ja yökerhot muuttavat ilmettään usein ja ne pyrkivät siten ehkäisemään kuluttajien kyllästymistä.

Vaikka ravintoloiden elinehto on pysytellä kilpailussa mukana ja mieluummin jopa olla kilpailijoita edellä, on mielestämme kuitenkin tärkeää panostaa täysillä omaan liikeideaan ja toimintamalliin. Tyypillisesti ne ravintolat, jotka uskovat “omaan juttuunsa”, myös menestyvät parhaiten ja saavuttavat uskollisimmat kanta-asiakkaat. Uskallus olla erilainen kantaa varmasti pidemmälle kuin se, että yrittää tarjota kaikille kaikkea. Miten sitten omannäköisen ravintolan suunnittelu kannattaisi aloittaa?

Mieti, mistä ravintolan vetovoima syntyy

On ravintolan uusimisen syy sitten mikä tahansa, on hyvä ottaa tavoitteeksi ravintolan tunnelman ja fiiliksen ylläpitäminen. Ravintolan hyvä henki välittyy sidosryhmille ja saa ravintolan menestymään vuodesta toiseen. Tällaisen fiiliksen luominen ei kuitenkaan ole aivan yksinkertaista, sillä siihen vaikuttaa niin moni asia aina tilan historiasta ja henkilökunnasta lähtien.

Aivan ensimmäisenä kannattaakin pohtia, millaista fiilistä haluaa ravintolan välittävän asiakkailleen. Miksi ravintola on haluttu perustaa? Mikä on ravintolan vetovoima eli miksi asiakkaat tulisivat yhä uudelleen ravintolaan viettämään aikaansa? Ei kannata miettiä pieniä yksityiskohtia, kuten millaisia tuoleja ravintolaan tulee tai millaiset verhot ravintolaan laitetaan, vaan keskittyä kokonaisuuteen.

Suunnitelmat oikeiksi kuviksi

Ravintola-alan ihmiset eivät usein ole insinöörejä tai arkkitehtejä, joten oman vision kertominen muille on usein hankalaa. Tätä varten kannattaa ottaa mukaan ammattilainen, joka saa siirrettyä suunnitelmat ajatuksen tasolta konkreettisiksi kuviksi paperille tai digitaaliseen muotoon. Alustavan suunnitelman voi toki tehdä itse, mutta esimerkiksi ravintolasuunnittelija tai urakoitsija pystyvät tekemään 3D-kuvia tulevasta ravintolasta, jotka selkiyttävät suunnitelmia konkreettisella tasolla. Ammattilainen myös osaa ottaa huomioon sellaisia asioita, jotka muutoin saattaisivat unohtua – kuten akustiikan ja tekniikan vaikutus tunnelman luomiseen.  

Valitse mittarit, joilla arvioit ravintolasuunnittelun onnistumista

Jo ravintolaa suunniteltaessa on tärkeää valita ne mittarit, joilla toteutuneen ravintolan onnistumista sitten mitataan. Päästiinkö tavoitteeseen asetetussa aikataulussa ja pysyikö budjetti sallituissa rajoissa? Oliko ravintolan uusiminen onnistunut? Onnistumista voi mitata esimerkiksi erilaisilla mielipidetutkimuksilla ja haastatteluilla, mutta yleisesti ottaen viivan alle tuleva euro on se, joka merkitsee eniten. Rahamääräistä onnistumista voikin mitata esimerkiksi lisääntyneiden myyntitulojen avulla.

Haluatko lisätietoja?

Lataa maksuton Opas ravintolan suunnitteluun – 10 vinkkiä ravintolan fiiliksen suunnitteluun, jossa kerromme konkreettisten esimerkkien kera viihtyisän ravintolan toteuttamisesta. Oppaan lataaminen on maksutonta, eikä sido sinua mihinkään. Lataa opas tästä!